Manifest för agil undervisning

Detta är ett försök att genom samarbete i Sverige skapa ett agilt manifest för undervisning.  Jag börjar med ett förslag som jag förändrar beroende på vad diskussionen i form av kommentarer leder till. Ni är välkomna att kommentera.

Originalet till texten finns här. Det engelska originalet finns här.

Min utgångspunkt är att eleven befinner sig på en riktig arbetsplats där han kan demonstrera sina färdigheter på riktiga arbetsuppgifter. Kunden är den som mottar resultatet av elevens arbete. Läraren är en pedagog och expert på hur arbetet skall genomföras som ger eleven stöd. Elever, lärare och  kunder arbetar tillsammans i undervisningsgrupper. Vid demonstration av färdigheter är eleven en del i arbetsplatsens arbetsorganisation.

För varje elev organiseras en vägledningsgrupp med vars hjälp eleven successivt planerar och omplanerar sin väg genom utbildningen och livet.

Manifest för Agil undervisning

Vi finner bättre sätt att undervisa genom att undervisa själva och hjälpa andra att undervisa.
Genom detta arbete har vi kommit att värdesätta:

Elever, lärare och kunder i samverkan
framför undervisningsmetodik och undervisningshjälpmedel.
Demonstrerade färdigheter framför provresultat och betyg.
Samarbete med elever och kunder framför förhandling med dem.
Anpassning till förändring framför att följa läroplan och undervisningsplaner.
Det vill säga, medan det finns värde i punkterna till höger, värdesätter vi punkterna till vänster mer.

Principer bakom det agila manifestet

Vi följer dessa principer:

Vår högsta prioritet är att hjälpa eleverna att tillfredsställa sina behov av bekräftelse, uppskattning och utveckling genom att bekräfta dem, visa dem uppskattning och stödja deras utveckling av värdefulla förmågor, kunskaper,  färdigheter och erfarenheter.

Välkomna att elever förändrar sina mål, även under en pågående utbildning. Agila metoder utnyttjar förändring till elevens konkurrensfördel.

Ge eleven möjligheter att ofta demonstrera nya färdigheter, ju oftare desto bättre.

Elever, lärare och kunder måste arbeta tillsammans dagligen under hela utbildningen.

Bygg utbildningen kring eleverna. Ge dem den miljö och det stöd de behöver, och lita på att de kommer att utvecklas i den takt som är möjlig för dem.

Kommunikation ansikte mot ansikte är det bästa och effektivaste sättet att förmedla information, både inom arbetsorganisationen och inom utbildningsgruppen.

Demonstrerade färdigheter är främsta måttet på framsteg.

Agila metoder verkar för uthållighet. Finansiärer, elever, utbildare och kunder skall kunna hålla jämn utbildningstakt under obegränsad tid.

Kontinuerlig uppmärksamhet på förstklassig demonstration av färdigheter  stärker förmågan att framgångsrikt genomföra nya uppgifter.

Enkelhet – konsten att maximera mängden inlärning som inte behöver göras – är grundläggande.

Eleverna utvecklas snabbast i självorganiserande arbets- och utbildningsgrupper.

Med jämna mellanrum reflekterar utbildningsgruppen över hur den kan bli mer effektiv och justerar sitt beteende därefter.

Vid behov och minst 2 gånger per termin träffas vägledningsgruppen för att följa upp och sätta utbildningsmål för den närmaste framtiden.

6 kommentarer

Under politik

6 svar till “Manifest för agil undervisning

  1. Jag håller i grund och botten med. Tankarna känns som en god grund för att förbereda eleverna inför ett komplext samhälle med snabba förändringar som vi har idag och där framtiden accelererar allt snabbare.

    Fredrik
    (Valaret2010)

    • erlinghellenas

      Ja. Kom gärna med frågor och förslag på förändringar. Jag förväntar mig detaljerade förändringsförslag med noggranna motiveringar som de flesta kan följa.

  2. erlinghellenas

    Fredrik Karlsson påpekade att ursprungsförslaget inte tillräckligt stödde förändring. Vi kom överens om att lägga till en punkt som handlar om en styrgrupp. Ett nytt stycke adderades också i början.

  3. erlinghellenas

    Inom Agile använder man ofta Scrum, DSDM eller eXtreme Programming för att styra processen i en arbetsgrupp.
    Det kan vara en bra idé att läsa om dem. Scrum är kanske mest naturliga val. eXtreme Programming är specifikt för datasystemutveckling, men är väldigt bra att lära sig om man verkligen vill förstå Agile.

  4. erlinghellenas

    Några relaterade länkar:
    IEEE, Venkatesh Kamat: Agile Manifesto in Higher Education. http://www.computer.org/csdl/proceedings/t4e/2012/4759/00/4759a231-abs.html
    YouTube, Dr. Venkatesh Kamat: Agile Practices in Higher Education. http://www.youtube.com/watch?v=_265Uk9YuDI
    slideshare, Dr. Venkatesh Kamat: Agile Practices in Higher Education. http://www.slideshare.net/agileindia/agile2012-vvkamat
    Lean higher education. Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_higher_education
    YouTube: Lean Management – Get Lean in 90 Seconds. http://www.youtube.com/watch?v=wfsRAZUnonI

  5. erlinghellenas

    För att förstå hur utbildning till dagens arbete kan ske idag kan man läsa om pull, just-in-time och kanban. Enligt pull-principen skall inte utbildning av någon ske innan denna utbildning behövs för att göra en arbetsuppgift. I praktiken finns i pullsystem små lager, dvs utbildning sker en liten tid innan den behövs. Pullsystem har alltid överkapacitet, dvs i utbildningsfallet ett litet överskott på lärare. I ett Agilt samhälle finns ett litet överskott av utbildad personal.

Lämna ett svar till erlinghellenas Avbryt svar