En dag

Mendelsohn strömmar svagt ur högtalarna. Det är dags att vakna. Nina sover fortfarande bredvid mig i sängen.
Jag går in i duschen, blundar när jag hör ett pip och känner skummet omvälva mig. Biter ihop lite när det varma vattnet piskar på min hud. Njuter när fläkten blåser varmluft.
Jag går ut och tittar på frukostbeställningen. Nina har vaknat. ”Nina, något speciellt till frukost?”. Nina vill ha persikojuice. ”Jana, är Du vaken?”. Ropar till min dotter i rummet bredvid. ”Något speciellt till frukost?”. En trött Jana ”Ja. Nej, bara det vanliga.”
Tar på mig headsetet och teleporterar mig till köket. ”Hej, Marit. Kan Du ta persikojuice till Nina i stället för druvjuice?”. ”God morgon Niklas. Ja. Leende.”
Teleporterar mig tillbaka och fäller upp Virtual Reality-glasögonen.
Jana designade så fina kläder till mig igår. Vi tittade på dem tillsammans. Nu är de utskrivna och ligger kvar i transportlådan som står bredvid sängen. Jag tar på mig dem och tänker på hur jag stolt kommer att visa upp dem när jag stiger ur transporten till jobbet.
Jag går ut, hämtar transportlådan och sätter mig vid vårt stora frukostbord. Vår stora familj droppar in och vi börjar äta. Jag älskar våra långa frukostar tillsammans. Så skönt att ha tid med varandra. Några av Janas kompisar dyker upp på väggen och ställer frågor om kläder och dagens aktiviteter. Jag ler lite åt att vi kallar det här 400 m2 stora högteknologiska huset för hydda, men det är ju en konsekvens av natural living-vågen som svepte över oss för några år sedan.
Jag lägger mig i transporten och trycker på snabbvalet för jobbet. Känner trycket av accelerationen mot mina axlar, hör suset när tuben passerar en omkoppling och känner hur den roteras fram och tillbaka i svängarna.
”Wowowow..sexy guy…Jana är verkligen duktig som designar de där underbara kladerna till Dig, Niklas!”. Alexandra, vår briefing manager, kommenterar när jag går ur transporten och in på vår morgonbriefing. Jag går runt mellan borden, hälsar, kramar mina teammedlemmar. Här kan vi koppla av, äta en frukt och lyssna till det senaste skvallret. Vår VD dyker upp på väggen och undrar om vi har någon aktuell fråga relaterad till honom.
Vi går in i teamrummet och justerar dagens planering. Efter vår morgonmeditation börjar förmiddagspasset. Jag och min pargranne rekapitulerar vad vi gjorde på eftermiddagspasset. Noterar några saker vi skall justera. Vi plockar en uppgift från tavlan och börjar brainstorma runt den. Vi hör de andras surr. Rätt vad det är en fråga som passeras över rummet. Vi gör justeringarna från gårdagen. Jag börjar sedan konkretisera. Min pargranne följer och kommenterar lösningsstrategier och konsekvenser av val jag gör. Emellanåt diskuterar vi runt någon fråga. Vi passerar frågor till de andra i rummet och tar in olika team på väggen när vi har frågor till dem. Emellanåt kommer några in på vår vägg med frågor till oss.
Jane jobbar hemifrån tillsammans med Petra i virtual reality. Hon finns också på vår vägg.
Efter förmiddagens jobb går vi går in i lunchrummet. Företagets andra lunchrum finns på väggarna. Hokio i vårt japanska kontor är en nära vän och jag hejar på honom. Han kommenterar också Janas design. Det är verkligen skönt med dessa långa luncher. Så många människor man känner. Varje fråga får ett svar.
Eftermiddagen förflyter ungefär som förmiddagen. Meditation, brainstorming, konstruktion. Jag lägger mig i transporten och känner accelerationen.
Väl hemma kliver jag ut på gården i vår by. Gården är ett stort rum med massor med växter. Det finns flera eldstäder. By kan ju kännas som en konstig beteckning på vår samling stora hus, men åter en konsekvens av natural living. Många av invånarna är här ute, pratar, sitter vid eldar, barnen leker, ungdomar pratar med sina kompisar i andra byar på väggarna. En del är i virtual reality i andra byar. Jag går runt, hejar på alla, kramar min fru. Vi sätter oss och börjar prata om dagen som varit och vad vi håller på med. Vi går igenom matbeställningen och jag justerar med Marit. Maten kommer i matlådor och vi sätter oss runt elden och äter. En del grillar något på elden.
Vi har dessa härliga långa kvällar med diskussioner, musik, dans, mat och dryck tillsammans. På väggarna tar vi in teaterföreställningar, diskotek och andra byar. Vi flyter runt i vår by, kopplar av och har det skönt. Vi går eller transporterar oss till andra byar och umgås med dem. Vi kan också vara i virtuell verklighet i andra byar.

Lämna en kommentar

Filed under politik

Kommentera

