Jantelagen

Ett försök till beskrivning av Sandemoses Jantelagar i form av ett psykologiskt spel.

Så, nu upptäcker Du då att någon kan något Du inte kan. Han är duktigare än Du. Det tycker Du är otrevligt och vill inte gärna erkänna det. Då projicerar Du i stället ett fel på honom. ”Han  tror att han kan något.” Nu är lyckan återställd. Du är fortfarande bäst och den andre är det ett fel på. Detta fel hanterar Du sedan som en ursäkt för att utse honom till Din fiende och starta en form av krigföring mot honom, med psykologiska och andra medel.

Du försöker hitta andra som känner sig underlägsna och vill delta i kriget  genom att prata  i Jantelagstermer med dem, om att  ”Han tror att han kan något”.

Den duktige försöker då bevisa sin kompetens, genom att tala om hur duktig han varit, praktiskt visa hur duktig han är, visa att Du inte är lika duktig. Han kanske behandlar Dig nedlåtande för att Du inte bekräftar hans kunskaper och för att Du försöker förstöra hans liv(arrogans).

Du försöker hindra att han lyckas med detta genom att anklaga honom för arrogans och bristande ödmjukhet. Du klarar ju annars inte att hävda Dig.

En vanlig utgång är ju att Du inte får andra med Dig och att han accepteras av gruppen(men inte alltid av Dig) som kunnigast inom området. En annan utgång är att Du får andra med Dig och lyckas med Dina tricks. Kanske blir han mobbad och utfrusen.

Om han försöker diskutera Ert samarbete och tar upp Jantelagen skrattar Du ut honom och anklagar honom åter för arrogans och bristande ödmjukhet.

Alltså, det finns förstås en uppsjö av varianter och olika utvecklingar.

Genom att den som pratar om Jantelagen regelmässigt utpekas som en överlägsen person verkar det skapas en form av socialt tabu som gör att detta inte kan diskuteras. Möjligen leder det även till att det inte går att få forskningspengar för forskning.

Min syn är att det behövs psykologisk forskning, att detta behöver diskuteras och att Jantelagen inte borde förekomma bland vuxna människor utan bara bland barn i förskoleålder.

Sökord: psykologisk projektion synd skuld skuldprojektion projicera sigmund freud spel psykologiska spel transaktionsanalys eric berne games people play psykologisk krigföring mobb mobba mobbing uppsägning avsked ödmjuk ödmjukhet arrogant arrogans överlägsen överlägsenhet abraham maslow bekräftelse respekt uppskattning konkurrera konkurrens aggressiv aggression tabu sociala tabun socialt tabu carl gustav jung arketyp undermedveten omedveten uppfostran uppfostra barn ungdom skola utbildning forska forskning forskningsstyrning forskningspengar ny forskning banbrytande forskning nya tider vi måste vara bäst i världen på något får inte tro att vi är något konflikt här anställer vi bara de kunnigaste men de får inte tro att de kan något tro att du kan något tro att du är något tro att du är bättre än vi aksel sandemose en flykting korsar sitt spår psykologi socialpsykologi gruppdynamik social kognition arbetspsykologi organisationspsykologi personalarbete personaladministratör personaladministration

8 kommentarer

Filed under politik

8 responses to “Jantelagen

  1. MacDanne

    Jantelagen som ingen egentligen vill ha, säger de. Ändå kämpar vissa för att upprätthålla den. Se bara på folket i den röd-gröna röran.

  2. erlinghellenas

    Hehe, ja jag har sett på nätet att Jantelagen har betraktats som en jämlikhetsmekanism inom Socialdemokratin. Jag ser det främst som en förtryckarmekanism från någon som har makt över mig på något sätt. Gro Harlem Brundtland har i alla fall försökt avskaffa den i Norge genom ett nyårstal. Hon är ju Socialdemokrat. I Sverige har några moderater försökt förbjuda den i en motion om ändring av diskrimineringslagen. Jag hittade en präst också som hade skapat en Janteutdrivningsmetod, så motståndare verkar finnas i alla läger 🙂

  3. MacDanne

    Det finns ju en del vettiga personer även på vänsterkanten, men jag ser Jantelagen främst som ett tecken på avundsjuka.

    Ofta när jag pratar med vänsterfolk, så kommer det vanliga tjafset om att borgarna bara bryr sig om de rika. Det finns ingen substans bakom deras uttalanden, och de kan inte få fram några vettiga motiveringar.

    Jag ser hellre en politik som ger alla människor möjligheter, än att det förs vänsterpolitik som mer går ut på att begränsa möjligheterna för de som har lyckats bra.

    Istället för att det ska bli bättre för de som har det sämst, så verkar vänsterfolket mest verka för att de som har det bättre ska få det minst lika dåligt som de som har det sämre.

    Det är hela tiden vänsterfolket som delar in hela befolkningen i olika kollektiv. Det är vi (folket) mot dem (de rika).

    De måste inse att alla behövs. Om det inte fanns människor som hade kapital och var driftiga, så skulle det inte finnas några företag, och då heller inga arbetsgivare.

    Men det är klart att det finns folk som vill ha gamla sovjetsystemet med sovchoser och kolchoser här i Sverige. Jag har inget emot om några vill starta jordbrukskollektiv. Det är fritt fram för dem att göra det, men det är fel att påtvinga alla människor ett sådant system.

  4. erlinghellenas

    Som jag ser det kan vi använda kunskaper och färdigheter som vapen i en kamp för högre status, därför vill Jante inte bekräfta Duktig. Jante reagerar med ursinne vid tecken på att någon är bättre än honom på något och startar sedan sitt krig för att eliminera denne som en konkurrent om statuspositioner.

  5. MacDanne

    Jag håller med dig, på sätt och vis, för det finns inte avundsjuka mot all duktighet. Jag kan ta skolan som exempel.

    Jag själv var helt värdelös på idrott, när jag växte upp. Jag hade dålig motorik. När det var lagsporter på gymnastiken, så var det ingen som vill ha mig på sitt lag. Jag hade i alla fall tur, som hade en bra lärare i de ämnen jag var duktig i. Jag fick utvecklas som individ.

    Jag har sett barn som, i dagens skola, har räknat ut hela femmans mattebok, redan under höstterminen. Dessa elevers lärare har sagt ”Då får du räkna om den en gång till, så att de andra får en chans att komma ikapp dig”. Dessa elever är precis som jag, dåliga på idrott och liknande.

    Eftersom de aldrig får vara med och spela boll, så KAN de inte bli bra. PÅ matten FÅR de inte bli bra, för de måste ju vänta in alla andra.

    Det konstiga är att ingen säger att de som hoppar 1,60 i höjdhopp måste sänka ribban till 1 meter, för att de måste vänta in de som är sämre.

    I idrott får man bli duktig. Alla, vilket även gäller den s.k arbetarklassen, som är de som är bäst på att uppehålla jantelagen, ser upp till Zlatan, Henke Larsson och andra duktiga idrottsmän. De ses som bra förebilder för ungdomar. Jag hör ingen som säger att de ska avstå från sina fantasilöner.

    Om det däremot är någon som lyckats inom t.ex IT, och blivit en framgångsrik IT-entreprenör, då gäller genast Jantelagen. Man ser ner på de som tjänar mycket pengar på detta, eller på andra som tjänar bra på det de är duktiga på, så länge det inte är idrottsmän förstås, för de är ju så fantastiska förebilder.

    Jag vill ha ett samhälle där alla tillåts lyckas, oavsett om det är inom idrott, IT eller vad som helst, utan att folk hela tiden ser ner på dem.

    Det är främst intellektuella man ser ner på. Du ska inte tro att du är något, bara för att kan det där med data. (Medveten felstavning på ordet data, eftersom det är så många uttrycker sig. Annars heter det dator).

    Jag vet att jag har en IQ över 131, och att jag skulle kunna bli medlem i Mensa. Jag vill bli respekterad för den jag är. Jag ser inte ner på Zlatan för att han är duktig på fotboll. Jag ser inte ner på en snickare, som kan fixa allt det där som jag är helt värdelös på, eftersom jag är usel på praktiska saker. Jag gör ingen skillnad i människovärde på olika sorters människor.

    Vänsterfolk säger ofta att de tycker att alla har lika rättigheter och lika värde, men den politik de för visar på motsatsen. Den visar på ett förakt för människor som är annorlunda.

    Vi människor måste lära oss att respektera varandra, och att vi är olika är bara en tillgång. Vi kompletterar varandra.

  6. erlinghellenas

    Avundsjukan är väl också en del i spelet, även om det är en maktkamp tror jag. Jag håller med om det mesta Du skriver.
    Visst, det är en del i Socialdemokraternas jämlikhetssträvanden att hindra duktiga och det är förskräckligt och helt otidsenligt. Vi måste bli bäst i världen på något och vi tvingas gå i en skola som strävar efter att göra alla lika.
    Socialdemokratins användning av avundsjukan för att skaffa sig anhängare tycker jag också är förskräcklig.
    Vi identifierar oss ju med skådespelare och idrottsmän, vi kan se oss som en del i deras grupp. Vi vinner när de vinner. De ger oss status genom sin duktighet. Vi upplever dem inte som konkurrenter.
    Det finns ju förstås relationer även i yrkeslivet som inte är präglade av maktkamp utan av samarbete och där man bekräftar varandra och accepterar varandras olika status, men jag upplever att Jantespelet är allt för vanligt.

  7. Pingback: Post om Jante « Erling Hellenäs svenska blog

  8. Intressant diskussion. Jag tycker att det tråkigaste av allt är när avundsjukan eller vad det är slår till. Det är väldigt konstigt att man inte får visa glädje när något går bra, utan att behöva klä skott för att vara mobbare eller någon som ser sig för mer än någon annan. Småttigt tycker jag, det är ju kul för alla om det går bra, både för en själv och för andra. Livsglädje.

    (Danne hur går det med ditt projekt?)

Kommentera

