Jämlikhet

Jämlikhet skapar inte lycka och avskaffar inte avundsjuka. 51 % bör inte kunna konfiskera inkomst och förmögenhet för 49 %. Medmänsklighet är ett rimligt politiskt mål, inte jämlikhet.

Socialdemokraterna har ju jämlikhet som sitt främsta politiska mål. Jag förstår inte detta. Varför är jämlikhet ett politiskt mål ?

Blir människor lyckligare om alla har det lika bra ? Det tror inte jag. Det finns alltid något för den avundsjuke att vara avundsjuk på. Jämlikhet kan inte avskaffa avundsjukan. En fattig behöver inte vara olycklig, en rik inte lycklig. Relationen är svag, så varför skall vi göra de fattiga rikare och de rika fattigare ? Blir vi lyckligare om 50 % av alla sjuksköterskor är män och 50 % av alla ingenjörer är kvinnor ? Det tror inte jag.

Är jämlikhet en effekt av ett demokratiskt system ? Genom att 51 % kan slå sig ihop och ta från 49 % det de har mer så leder demokrati till jämlikhet ? Möjligen är det så, men i så fall tycker jag detta är fel. Jag tycker att vi skall begränsa rätten för 51% av befolkningen att konfiskera de 49 rikaste procentens egendom och inkomst.

Vad jag tycker är att vi skall ha ett mänskligt politiskt system. Vi har alla behov av att leva i ett samhälle där vi möts av värme och medkänsla, därför bör vi skapa ett samhälle genomsyrat av värme och medkänsla. Det innebär att vi hjälper dem det är synd om. Alla ges en möjlighet att leva ett människovärdigt liv. Alla ges möjlighet att utvecklas. Alla ges rimlig sjukvård och omvårdnad när de är sjuka.

Lämna en kommentar

Filed under politik

Kommentera

