Kuvad kyrka

Jag har förstått att vi lever i ett land där staten har bestämt vad som skall stå i Bibeln.  Staten har bestämt gudstjänstordningen och därigenom detaljreglerat vad prästerna skall tala om. Av någon för mig okänd anledning verkar även många frikyrkor följa denna gudstjänstordning. I den statliga prästutbildningen får lärarna inte säga att Gud finns. Staten kontrollerar vad lärarna säger i religionsundervisningen.

Jag tror att det hos våra politiker finns en rädsla för kritik från karismatiska präster och att man framgångsrikt har kuvat kyrkan och gjort den ofarlig. Genom detta har man även i huvudsak förstört kyrkans normala funktion i samhället, att hjälpa människor att utvecklas och bli lyckliga.

Jag hoppas Ni vill kommentera artikeln. Jag har haft svårt att hitta människor som möter mig i denna diskussion.

Lämna en kommentar

Filed under politik

Kommentera

