Kommunicera med medborgarna

I många fall när samhället kommunicerar med medborgarna, så kräver man in någon form av papper, tänker, och skickar sedan ett beslut på papper. I många fall har medborgaren inte förstått att skriva rätt sak på papperet in, och förstår inte varför beslutet ser ut som det gör.

Jag menar att huvudformen för kommunikation är det mänskliga mötet. Skriftlig information är ett komplement till detta. Om det kan misstänkas att ett beslut kräver en förklaring för att medborgaren skall förstå beslutet, så bör denna framföras muntligen före beslutet. Ett alternativ är att muntlig kommunikation kan följa ett beslutsförslag och att detta då kan ändras som resultat av kommunikationen.

Exempel: Jag har drivit två rättsprocesser i offentlig rätt. Jag vet fortfarande inte hur reglerna egentligen är och varför jag fick fel respektive rätt.

Man kan hålla på och processa i år med en medborgare, men det är kanske mer framgångsrikt att tala med honom tills man är överens eller åtminstone tills det är klart för medborgaren hur reglerna är och hur han tycker de borde vara i stället.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under politik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s