Fri utbildning

Samhället har ingen anledning att bestämma vad alla måste lära sig. Möjligen bör man försöka få de flesta att nå någon form av miniminivå. Utöver detta borde människor få lära sig vad de vill. Skolorna borde vara  fulla av olika typer av kurser och aktiviteter barnen och ungdomarna kan delta i från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Skolarbetet borde dessutom integreras med företagandet på nya sätt. Det finns ingen anledning att förbjuda unga människor att arbeta. Tvärtom borde de få alla möjligheter att göra alla olika typer av arbete de kan och som de vill lära sig. Som barn kan de få lära sig i form av lek, senare genom att lära sig riktiga arbeten.

I den mån man vill sätta upp en miniminivå så finns det ingen anledning att kräva att denna skall nås först, innan man får gå någon valfri utbildning, utan det räcker att man har tillräckliga förkunskaper för de kurser man vill gå. Praktiskt sett kan det sedan förstås bli svårt att kräva en miniminivå av fullt yrkesaktiva personer, även om de kan vara unga. Konsekvensen blir nog att vi får utforma samhället så att man kan köpa all form av service, och inte behöver kunna allt själv.

Annonser

1 kommentar

Filed under politik

One response to “Fri utbildning

  1. Pingback: Libralisering « Erling Hellenäs svenska blog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s