Fria arbetstider

Jag menar att vi bör ha  fria arbetstider i meningen att varje anställd skall få arbeta så mycket han eller hon vill. Om man vill arbeta mer eller mindre får man också ta de ekonomiska konsekvenserna för företaget av detta. Man kan alltså  få högre eller lägre lön. Företaget måste förstås ha rimligt planeringsutrymme inför en förändring. Man kan tänka sig att företaget och facket på större företag förhandlar sig fram till ett antal alternativ som är tillåtna, som till exempel 20, 30, 40, 50 eller 60 timmars arbetsvecka, och kommer överens om hur lönen skall påverkas i de olika alternativen.

5 kommentarer

Filed under politik

5 responses to “Fria arbetstider

  1. MacDanne

    Jag håller med dig, men vill gå ännu längre. Jag och många andra är utpräglade nattmänniskor. Facket har dock bestämt vad som är bekväm arbetstid. Jag förstår att de gjort det för att arbetsgivare inte ska kunna tvinga sina anställda att jobba på udda tider.

    Problemet är bara att det som är bekväm arbetstid för vissa, är obekväm för andra. Det är ingen som frågat mig om vad jag anser är bekväm arbetstid.

    Om jag vill jobba 21-05 istället 9-17, så tycker jag att det är en sak mellan mig och arbetsgivaren. Om vi är flera som söker samma jobb, så kanske vissa vill jobba från klockan 9, och andra vill arbeta andra tider. OB-tillägg och så ska inte tas bort. Om den som börjar 8 eller 9 på morgonen, jobbar över på kvällen, så ska den personen få OB-tillägg och så efter en viss tid på kvällen.

    På samma sätt kan väl jag får OB-tillägg om jag jobbar över, efter en viss tid på morgonen.

    Jag tycker att det är fel att facket ska diktera villkoren för alla i samhället. De ska tillvarata sina medlemmars intressen, och helst hålla sig ifrån att försöka styra andra människors liv.

  2. erlinghellenas

    Ja, samma resonemang kan väl tillämpas på arbetstiden. Arbetsgivaren bör om möjligt ge Dig frihet. Om det finns en ekonomisk konsekvens får Du ta den på Din lön.

  3. MacDanne

    Det jag menade var att det inte borde finnas någon ekonomisk konsekvens. Idag är det så här:
    Om vi tänker oss att jag och en annan med likvärdig utbildning och kvalifikationer, söker samma jobb, där den andre vill jobba ”normal” tid och jag hellre vill jobba på kvällarna, så tvingas arbetsgivaren idag att betala OB-tillägg för mig, trots att det är jag själv som väljer att arbeta kväll.

    Detta för att facket har bestämt att det ska vara så. Jag tycker dock inte att arbetstiden är obekväm, och gör gärna samma jobb, för samma lön som den andre.

    Detta förutsätter naturligtvis att den typen av jobb jag ska göra går att utföra på andra tider än kontorstid. Arbetsgivaren kan naturligtvis ha skäl till att arbetet måste utföras på dagtid, och då går det ju inte. Det jag menar är att det finns många typer av jobb som lika gärna kan utföras på vilken tid på dygnet som helst, och att det borde vara en fråga mellan bara arbetsgivaren och den som söker jobbet.

    Ta t.ex ett företag som söker någon som sköter bokföring och/eller fakturering. Man ska alltså bara sitta vid en dator och registrera kvitton/verifikationer och annat i bokföringsprogrammet. Varför måste detta göras dagtid? Det viktiga är ju att jobbet blir gjort.

    Det finns många som inte klarar detta på dagtid, pga social fobi, udda dygnsrytm eller en beroende på andra faktorer. Många sådana personer är i dag förtidspensionerade, men de vill jobba.

    Företagen lär inte anställa dem, pga att de tvingas till högre lönekostnader i samband med detta, för att facket bestämt så.

    OM man öppnade upp lite i dessa arbetstidlagar, så skulle fler kunna komma ut i arbete. Det blir fler som betalar skatt, och färre i förtidspension, vilket blir en vinst för samhället, för att inte tala om vinsten för dessa individer som får känna att de duger, efter att ha varit utanför arbetsmarknaden i flera år.

    Finns det då förlorare? Ja, facket förlorar i prestige, men det bryr inte jag mig om. De lagarna som var till för att skydda arbetarna mot ”förtryckande” arbetsgivare, har blivit ett hinder för många att komma ut på arbetsmarknaden.

  4. erlinghellenas

    Jag håller i huvudsak med. Jag tycker att vi har lite stelbenta system. De skapades ofta i en helt annan tid då allt fungerade annorlunda.

  5. Pingback: Libralisering « Erling Hellenäs svenska blog

Kommentera

